Kopimålgrupper er en af Facebooks hjertebørn. Det her Facebook-annoncering virkelig udskiller sig fra andre annonceringsplatforme og det er med kopimålgrupper, der virkelig er mulighed for at virkelig skalere sine kampagner. Læs her om nogle af de kopimålgrupper vi bruger i vores kunder annoncer:
(heads-up – du finder intet fancy grafik i artiklen, kun masser af brugbar viden.)
Sådan laver du en kopimålgruppe:
En kopimålgruppe er en målgruppe af personer i et land som viser samme adfærd, interesser og købsadfærd som den brugerdefinerede målgruppe som den tager udgangspunkt i (kilden). For at lave en kopimålgruppe skal du først have en brugerdefineret målgruppe som data-udgangspunkt for din kopimålgruppe (læs nogle af de bedste længere nede).
Start her:
1. Gå til målgrupper.
2. Klik på “Opret kopimålgruppe” og dernæst “Kopimålgruppe”.
3. Vælg din kilde (en brugerdefineret målgruppe og nej du kan ikke bruge en gemt målgruppe).
4. Vælg det land du ønsker at finde personer i.
5. Vælg størrelsen på målgruppen (1-10%). Her er 1% dem der minder mest om din kilde.
6. Du er nu klar til at bruge din kopimålgruppe som målretning til dine annoncer.
Læs her nedenunder nogle af de bedste brugerdefinerede målgrupper du kan bruge som kilde til dine kopimålgrupper.
Tidligere kunder
Uanset om du har en webshop, konsulentbureau eller noget helt tredje, er en kopimålgruppe ud fra tidligere kunder ALTID en vinder. I sidste ende ,af alle former for kampagner, er det et køb der er målet og derfor er det rigtig godt at tage udgangspunkt i dine tidligere kunder. Det kan du gøre på flere forskellige måder:
- Målgruppe ud fra kundefiler: Upload en kundefil med oplysninger om dine tidligere kunder som email, navn osv. Det kan du gøre manuelt eller automatisk via tools som Leadsbridge eller Zapier.
- Målgruppe ud fra din Pixel: Lav en målgruppe med folk der har besøgt din “thank-you”-page eller blot når konverteringen “Purchase/Køb” er forekommet.
Dette er en af de kopimålgrupper som vi ser performer aller bedst. Brug din foretrukne brugerdefinerede målgruppe som kilde til din kopimålgruppe.
Pro tip: Lav din brugerdefinerede målgruppe ud fra de kunder der har den største livstidsværdi/har en større købsfrekvens – så er du næsten sikker på at din kopimålgruppe har masser af data og god data = mere salg!
Interaktion på dine opslag/annoncer/side
Du har sandsynligvis allerede postet en masse organiske opslag på din Facebookside og lavet annoncer tidligere – men ønsker bedre resultater. En rigtig god målgruppe at bruge som kilde til din kopimålgruppe, er personer som tidligere har interageret med dine opslag eller annoncer. De viser nemlig interesse for dine opslag (og hjælper med at få din relevansscore op). Her vil Facebook finde personer som minder om dem der interagerer med dine opslag/annoncer og vil derfor, med høj sandsynslighed, gøre det samme. Dette kan også være meget brugbart hvis du poster videoer. Du kan nemlig lave brugedefinerede målgrupper med personer der har set dine videoer og derefter lave en kopimålgruppe på dem.
Du kan lave mange forskellige former for målgrupper ud fra dette b.la.
- Personer der har åbnet og/eller indsendt dine lead-forme.
- Personer der har interageret dine opslag/annoncer.
- Personer der har interageret med din side.
- Personer der har set dine videoer.
- Personer der har sendt en besked til din side.
- Personer der har interageret med din Instagram-profil og opslag.
Samt mange flere!
Pro tip: Disse målgrupper er også utrolig gode at bruge i din retargeting, da de allerede er bekendte med dit brand og har interageret med dit indhold.
Bonus pro tip: For at finde endnu mere relevante personer, kan du også målrette efter personer der har set en stor procentdel af dine videoer.
Besøgende
Besøgende på din hjemmeside er guld værd som kilde til din kopimålgruppe. Husk at få en pixel på din hjemmeside – da du skal bruge den til at kunne lave målgrupper ud fra din hjemmeside.
Jo mere data, jo bedre kopimålgruppe. Derfor er dine besøgende nok en af dine bedste kilder til en kopimålgruppe, da du typisk har rigtig mange besøgende kontra køb (hvis det modsatte er gældende i dit tilfælde, så godt gået).
Der er mange måder at lave målgrupper ud fra besøgende på din hjemmeside, men den mest basale er blot alle besøgende på dit site (i op til 180 dage).
Pro tip: Opret din målgruppe ud fra de besøgende der har brugt meget tid på din side (det er dem der er mest værd).
Bonus pro tip: Lav målgrupper ud fra dine key-pages og test dem mod hinanden.
En sidste kommentar (for denne gang)..
Tak fordi du nåede så langt. Dette er blot en meget overordnet gennemgang af de kilder du har mulighed for at lave kopimålgrupper ud fra. Der er mange andre gode og dårlige kilder, men vigtigst af alt: TEST, TEST og atter TEST. Find den/de målgrupper der giver flest konverteringer for dig (med størst volumen) og bliv ved med at test. Husk at test dine kreativer, tekster, optimeringshændelser og meget andet også – det hele påvirker din kampagne. Kunsten er at finde det der giver mest mening for dig.
Hvis du har lyst til at høre mere om hvordan vi arbejder med Facebook-annoncering for vores kunder og hvordan vi evt. Ville kunne hjælpe jer – så book et gratis opkald med mig herunder.
Pro tip: Book et kald med mig
Ps. Du kom højst sandsynligvis hertil fra en annonce målrettet efter en kopimålgruppe på tidligere kunder/besøgende.